Zwaar bevochten winst Vroomshoopse Boys tegen WHC

Op het sportcomplex De Bosrand startte Vroomshoopse Boys tegen WHC zonder de basisspelers Ton Kunst en Andjin van Veen vanwege een blessure en een schorsing. De vervangers Leon Dogger en Ramon de Jong deden het uitstekend en zetten samen met de gehele thuisploeg direct druk op WHC. Boys-aanvaller Ernst-Jan Heideman werd in de 8e minuut na een indrukwekkende solo op het laatste moment gestuit en een minuut later zag Ramon de Jong een hard schot gesmoord. In de 15de minuut claimde de doorgebroken WHC-spits Ozhan Kardag een vrije trap net buiten de zestien, maar de uitstekend leidende jonge arbiter W.M. Kieft uit Putten zag er geen overtreding in van Rutger Schrijver. Dezelfde centrale verdediger van Vroomshoopse Boys stond aan de basis van de 1-0 voorsprong in de 17e minuut. De bal werd door hem knap veroverd op een geheel vrij staande WHC-aanvaller en vervolgens werd de mee opgekomen centrale verdediger Lars Scholten aangespeeld. Na een goede individuele actie verdween het harde schot van de Boys-speler via een verdediger van WHC langs de zichtbaar verraste keeper Jasper Kuiper in de rechter benedenhoek van het doel: 1-0. Enkele minuten erna lag het spel geruime tijd stil door een ernstige schouderblessure na een ongelukkige val van rechter verdediger Kevin Siemelink van WHC. De onfortuinlijke speler van de gasten werd met een ambulance naar het ziekenhuis afgevoerd. In deze fase kwamen er kleine kansen over en weer en speelde het spel zich grotendeels op het middenveld af. In de 32ste minuut vond Thomas Smedema bij een vlot lopende combinatie Ramon de Jong, die van dichtbij net over knalde. In de 35ste minuut moest linker verdediger Rikkert Vliek door een blessure afhaken en Robert Veld kwam hem vervangen. In de 39ste minuut trad Boys-keeper Tim Sickman handelend op bij een gevaarlijke actie van spelmaker Mitchel Dijkhof van WHC. In de 40ste minuut speelde Ernst-Jan Heideman weer eens zijn directe tegenstander uit, maar de voorzet werd overgetikt door de inglijdende Thomas Smedema. Op slag van Rust wist Jos Hutten een voorzet van opnieuw Ernst-Jan Heideman in twee instanties net niet te verzilveren.

Direct In de tweede helft kwamen Ramon de Jong en Jos Hutten in scoringspositie, maar de kopbal en de volley gingen naast het doel van WHC. In de 48ste minuut gaf de gevaarlijke linkerspits Mark van de Vegte van WHC z’n visitekaartje af door na een fraaie actie onbedaarlijk hard in het zijnet te knallen. In de 51ste minuut ontstonden er door toedoen van Ernst-Jan Heideman prima kansen voor Jos Hutten en Harold Kivits. De bal kreeg net niet de gewenste richting en keeper Jasper Kuiper kon beide keren redden.

In de 54ste minuut kwam WHC-aanvaller Ozhan Kardag net een teenlengte tekort om na een sublieme crosspass van achteren uit van dichtbij te scoren. De enerverende wedstrijd bleef boeien, ook al door het hoge tempo, dat beide teams hanteerden. In de 73ste minuut kwam de bevrijdende Boys-treffer op het scorebord. Jos Hutten zette Ernst-Jan Heideman met een prachtige dieptepass alleen voor keeper Jasper Kuiper en de geplaatste bal betekende de 2-0. De gasten probeerden met veel inzet de bakens te verzetten, maar de Boys-defensie stond als een huis en gaf zo goed als niets weg. In de 80ste minuut werd de van een langdurige blessure herstelde Tom Staarman voor Leon Dogger gebracht door het trainerstrio Eric van Zutphen, Arjan Paters en Job Lamberink. Vroomshoopse Boys kreeg voldoende kansen om de wedstrijd in het slot te gooien, maar de thuisploeg verzuimde de trekker over te halen. Zo kregen Ramon de Jong en Thomas Smedema riante mogelijkheden, maar gedoelpunt werd er niet. Uit het niets kwam de 2-1 in de 89ste minuut uit de lucht vallen na een goede actie van de altijd gevaarlijke WHC-aanvaller Jonathan van Marle. In de 90ste minuut vergat Thomas Smedema zichzelf op onnodige wijze en zijn overtreding werd met rood bestraft door arbiter Kieft. Met 10 spelers werd het nog even spannend voor het doel van de prima acterende goalie Tim Sickman,  maar de Boys hield stand.

Zo werd in dit cruciale duel tegen WHC een al met al verdiende 2-1 overwinning behaald en werd een uitstekende teamprestatie geleverd.

Door dit resultaat, waarin op knappe wijze revanche werd genomen op de eerdere 4-1 nederlaag in Wezep, wordt nu de 9e plaats op de ranglijst van de eerste klasse D. bezet. FC Zutphen is gepasseerd en WHC is nu tot op een punt genaderd door Vroomshoopse Boys. Op zaterdag 23 april wordt de competitie hervat met een uitwedstrijd tegen titelkandidaat vv Berkum.

Er werd tegen WHC in de volgende opstelling gespeeld: doel: Tim Sickman; achter: Jordy Brinkman, Lars Scholten, Rutger Schrijver en Rikkert Vliek (35: Robert Veld); midden: Harold Kivits, Leon Dogger (80: Tom Staarman) en Jos Hutten; voor: Ernst-Jan Heideman, Thomas Smedema (tot de 90ste minuut) en Ramon de Jong. Harry Zweers nam als assistent-scheidsrechter de honneurs waar van René Netters en deed dat op prima wijze.

Het tweede elftal deed goede zaken door thuis Sparta Enschede 2 met maar liefst 6-1 te verslaan. Door dit resultaat staat het team van trainer Henk Dikkers nu op de derde plaats. Hoofdklasser Vroomshoopse Boys A1 won eveneens op de Bosrand knap met 3-1 van Wijhe A1 en heeft nu weer kansen op rechtstreekse handhaving.